Wednesday, July 29, 2009

اتحاد مراجع تقلید برای مبارزه با حملات بنیادگرایی پادگانی [بخوانید حرکات خامنه ای و مصباح یزدی]-میزان نیوز


میزان : برای هماهنگی در قبال بحران جاری، در روزهای اخیر ملاقاتهای مهم و تاثیرگذاری میان مراجع تقلید صورت گرفته است که می توان به ملاقات آیات عظام وحید خراسانی و جعفر سبحانی در مشهد و همچنین آیات عظام منتظری، شبیری زنجانی و موسوی اردبیلی در خاوه اشاره نمود.

با گسترش یافتن بحران ایجاد شده بعد از انتخابات و علی الخصوص با موضع گیری ها و اقدامات انجام شده در روزهای اخیر بجز آیت الله نوری همدانی که از هواداران احمدی نژاد محسوب می شود تقریباً کلیه مراجع تقلید با درجات متفاوتی در نسبت به مسائل موضع گیری نمودند.

پس از دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی و سید عزالدین زنجانی در مشهد این هفته خبر رسید که آیات عظام موسوی اردبیلی و شبیری زنجانی با حضور در محل اقامت تابستانی فقیه عالیقدر آیت الله منتظری در بخش خاوه از توابع قم با ایشان دیدار و در مورد مسائل سیاسی روز همفکری نموده اند.

از مشهد نیز خبر می رسد جلسات متعددی میان مراجع تقلیدی که برای زیارت رجبیه در این شهر حضور دارند در حال انجام است و مراجع در دیدارهای خصوصی مسائل سیاسی کشور و گسترش پدیده بنیادگرایی و طالبانیسم را مورد بررسی قرار می دهند .

در تازه ترین اخبار در روزهای اخیر آیات عظام جعفر سبحانی و وحید خراسانی نیز در دیداری مسائل روز را مورد بررسی قرار دادند.

پیشتر آیت الله صافی گلپایگانی نیز دیدارهایی در مورد مسائل جاری کشور با آیات شبیری زنجانی و سبحانی برگزار نموده بود.

چندی قبل نیز در خبری اشاره شده بود که آیت الله العظمی وحید خراسانی داماد خود صادق لاریجانی را از پذیرش پست ریاست قوه قضائیه بر حذر داشته بود و تذکر داده بود که این اقدام در شرایط کنونی موجب از دست دادن آخرت وی خواهد شد.
همچنین آیت الله العظمی یوسف صانعی نیز با انتشار بیانیه های متعددی رسماً از جنبش اعتراضی ملت ایران در برابر نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت نموده و در فتاوی جدید خود اعتراف گیری تحت فشار از معترضان را معصیتی نابخشودنی خوانده بودند.

آیت الله بیات نیز در آخرین فتوای خود اعلام نموده اند که هیچ تحلیف و تنفیذی نمی تواند موجب مشروعیت بخشی به دولت نامشروع شود.

آیت الله العظمی دستغیب عضو مجلس خبرگان رهبری و از مراجع ساکن شیراز نیز با انتقاد شدید از نامه ای که تحت عنوان اکثریت مجلس خبرگان در حمایت از احمدی نژاد منتشر شده بود به فقهای مجلس خبرگان توصیه نمود که در مقابل قتل و شکنجه شهروندان سکوت پیشه نکنند.
علاوه بر مراجع فوق الذکر که تقریباً تا قبل از حوادث اخیر همگی از حامیان جمهوری اسلامی محسوب می شدند شنیده می شود آیات عظام سید صادق شیرازی، محمد صادقی تهرانی و سید صادق روحانی نیز که پیش از جریانات فوق نیز از متقدان حاکمیت بودند، مواضعی همسو با دیگر مراجع نسبت به حاکمیت اتخاذ نموده اند

No comments:

Post a Comment