Wednesday, July 29, 2009

دیدار نمایندگان از سلول هاي خالي اوين؛ انتقال فعالان سیاسی به اصفهان

اعتماد: نمايندگان مجلس وقتي ديروز پايشان به زندان اوين رسيد که «فعالان سياسي بازداشت شده» چند ساعت قبل از آنجا نقل مکان کرده بودند. به اين ترتيب درهاي اوين به روي کميته ويژه مجلس در حالي باز شد که انتظار آنها براي ديدن بسياري از چهره هاي فعالان سياسي بي نتيجه ماند و مجلسي ها نتوانستند پيغام بياورند که وضعيت جسمي فعالان سياسي مستقر در زندان اوين به چه صورت است.البته اين کميته هفت نفره خبرهاي خوشي براي باقي خانواده ها داشت. 140 خانواده ديروز جشن گرفتند که عزيزان شان با وساطت نمايندگان مجلس آزاد مي شوند تا به اين ترتيب يکي از سه فرمان آيت الله شاهرودي جامه عمل بپوشيد و اولين «راه حل بحران» آيت الله هاشمي هم محقق شود.البته کاظم جلالي مخبر کميسيون امنيت ملي پيغام آورد که فعلاً منتظر آزاد شدن فعالان سياسي نباشند و 150 نفر هنوز در اوين هستند که گويا آزاد شدن شان به اين زودي ها نيست چون گفته مي شود آنها در اتفاقات اخير نقش بيشتري داشتند. با اين حال ديروز خبرها هم اميدوارکننده بود و هم نگران کننده. چنانچه خبر نبودن چهره هاي سياسي برتر زنداني سبب شد خانواده هايشان باز هم دل نگران بمانند و از سويي حتي نماينده ها هم از سرنوشت بازداشتي هاي بازداشتگاه کهريزک بي اطلاع باشند و حتي در فراکسيون اقليت مجلس به گفته داريوش قنبري بازداشتي هاي فعال سياسي به اصفهان منتقل شدند. آن طرف ماجرا برخي از نماينده ها هم مصر بودند بايد تکليف بازداشتي ها تا جايي که حتي احمد توکلي مکرراً مصاحبه کند اصل 32 قانون اساسي چرا رعايت نشده و زنداني ها وکيل ندارند و خانواده هايشان بي اطلاع هستند و حتي درخواست مطهري را هم تکرار کند که قاتلان و مقصران بايد معرفي شوند تا فضاي بيم و اميد ادامه يابد.کميته هفت نفره مجلس روز دوشنبه صبح از زندان رجايي شهر کرج بازديد کرد و به دلايلي نامعلوم بازديد از بازداشت شدگان سياسي اوين امکان پذير نشد. در حالي که ديروز ظهر حسن سبحاني نيا نايب رئيس مجلس وعده داد تا بعد از ظهر به ملاقات بازداشت شدگان اوين مي روند و از آخرين وضعيت جسماني اين افراد خبر مي آورند، اما وقتي به اوين رسيدند، در ميان بازداشت شدگان سياسي، چهره هاي مطرحي که يک ماه است از آنها خبري در دست نيست، حضور نداشتند. اين خبر سريع به مجلس منتقل مي شود تا جايي که در فراکسيون خط امام و رهبري از سوي چند نماينده روايت مي شود بازداشت شدگان مذکور به اصفهان منتقل شده اند. در حالي داريوش قنبري سخنگوي فراکسيون اقليت اعلام کرده بازداشت شدگان کهريزک و اوين به اصفهان منتقل شدند که آن سوتر به گفته کريم عابدي نماينده طبس روز دوشنبه صبح هم که به زندان رجايي شهر کرج مي روند، بندي به اسم زندان سياسي در آنجا وجود نداشته است. به اين ترتيب در حالي که انتظار مي رفت درهاي بازداشتگاه ها براي نخستين بار پس از وقايع اخير به روي نمايندگان باز شود تا آنها پيش از فرستادگان آيت الله شاهرودي از پشت ميله هاي اوين پيغام بياورند، تنها با حدود 300 بازداشتي مواجه شدند که عمدتاً مردم عادي بودند که در وقايع اخير بازداشت شدند.

البته ديروز بعد از ظهر نمايندگاني که موبايل هايشان را تحويل گرفتند و از درهاي آهني آنجا بيرون آمدند، گويا ترجيح دادند موبايل هايشان همچنان خاموش بماند تا مجبور نشوند پاسخگوي خبرنگاران باشند که همگي به دنبال شنيدن «تازه ترين خبرها» از گمشدگان هستند.در حالي مجلسي ها به در بسته برخورد کردند که حسن سبحاني نيا نايب رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس چند ساعت قبل در جمع خبرنگاران پارلماني با لبخند مي گفت؛ «نگران نباشيد. اين بار با تاييد آيت الله شاهرودي و قاضي مرتضوي براي بازديد رسمي مي رويم.» حتي همان لحظاتي که «داوران» به اوين رفته بودند، آوايي رئيس دادگستري کل کشور و قاضي مرتضوي رئيس دادگستري تهران به مجلس آمده بودند تا گزارش دهند. در همين حال گرچه کاظم جلالي ديروز بعدازظهر اعلام کرد 140 زنداني سياسي با وساطت آنها آزاد شدند اما 150 زنداني سياسي همچنان در اوين باقي ماندند. او در عين حال عنوان کرد هيچ کدام از چهره هاي مطرح سياسي بازداشت شده نه در ميان آزادشدگان بوده و نه در ميان زندانيان باقي مانده اند تا به اين گونه ابهامات همچنان باقي بماند که چرا در بازديد نمايندگان مجلس، از چهره هايي که بي اطلاعي از آنها نگراني آفريده، خبري حاصل نشده است. البته جلالي باز هم تاکيد کرد نگراني جايي ندارد و قرار است با رافت اسلامي سرنوشت بسياري از زنداني ها مشخص شود.

کهريزک تعطيل شد

با اين حال ديروز ظهر قبل از اينکه خودروهاي اعضاي کميسيون امنيت به سمت شمال غرب تهران حرکت کنند، روايت ها بسيار متفاوت بود. در حالي که روز دوشنبه چند نماينده مجلس سعي کردند با تکذيب خبر «اعتماد» مبني بر باز شدن درهاي اوين و رجايي شهر به روي نمايندگان اين بازديدها را يک امر معمول روايت کنند اما باز هم ديروز در راهروهاي مجلس کاظم جلالي سخنگوي کميسيون امنيت ملي خبر داد بازداشتگاهي که مقام معظم رهبري دستور تعطيلي آن را صادر کرده، کهريزک بوده است. در حالي که جلالي در پاسخ به اينکه سرنوشت بازداشتي هاي کهريزک مشخص نيست و مجلس قصد پيگيري ندارد، گفته ديگر در اين باره «نمي توانند کاري کنند» چون کهريزک تعطيل است و به همين دليل «از دستور کار خارج مي شود».

توکلي؛ قاتلان چه کساني هستند

با تمام اين اوصاف باز هم افکار عمومي و فعالان سياسي اميدوار هستند چرا که معتقدند دستور تعطيلي کهريزک يک «اتفاق بزرگ» بوده و بسياري از نگراني ها را پايان داده است تا آنجا که احمد توکلي هم عنوان کرده در اين حوادث تيراندازي شد و عده يي به قتل رسيدند که بايد معلوم شود تيراندازان و قاتلان مردم چه کساني هستند؟ آيا ضابطان دادگستري بودند؟ آيا مقصر بودند؟ قاصر بودند؟ يا افرادي غير از آنان بودند؟ افرادي پس از بازداشت بر اثر ضرب و شتم جان باخته اند که در مورد دو نفر از آنان يکي از مسوولان اعلام کرد اين افراد مننژيت داشتند از اين رو اين ادعا بايد بررسي شده و اگر ظلمي واقع شده حتماً ظالمان شناسايي و مجازات شوند.توکلي حتي گفته است فردي که بازداشت مي شود، حتي اگر مجرم بوده و حين ارتکاب جرم، به طور مثال اغتشاشگر بوده باشد يا حين آتش زدن محلي نيز بوده باشد، پس از بازداشت از تعرض مصون است تا دادگاه تکليف او را مشخص کند، چه رسد به شهروندان معترضي که از اغتشاشگري مبرا بودند يا افرادي که بدون هيچ دخالتي و صرفاً تصادفي بازداشت شده اند.نماينده مردم تهران حتي خواستار روشن شدن تکليف علت حوادث کوي دانشگاه تهران و اصفهان و مجتمع هاي مسکوني شده است.توکلي در گفت وگو با ايسنا درباره شخصيت هاي سياسي بازداشت شده نيز گفت؛ بايد حکم اصل 32 قانون اساسي که تامين مقدمات محاکمه در اسرع وقت است، براي شخصيت هاي سياسي دستگير شده فراهم شود و اينکه گفته مي شود اين افراد نتوانسته اند وکيل بگيرند، هيات بررسي کننده بايد بررسي کند که اين حق آنان تضييع نشود و تکليف آنان را هر چه سريع تر روشن کند.اين طور که توکلي مي گويد بايد همچنان منتظر ماند و ديد چه سرنوشتي براي فعالان سياسي رقم خواهد خورد و آيا آنها جزء «استثنا»هايي هستند که همچنان قرار است اطلاعاتي از آنها مخابره نشود؟

No comments:

Post a Comment