Thursday, July 30, 2009

تایمز: مردگان در تهران رژیم بی رحم را فریاد می زنند

بیزیم تبریز نیوز-روزنامه تایمز چاپ لندن در شماره پنجشبنه، 30 ژوئیه (8 مرداد) به مناسبت برنامه بزرگداشت کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات ایران مجموعه گزارش هایی را به وضعیت کنونی جمهوری اسلامی اختصاص داده است.

مارتین فلچر در گزارشی با عنوان "در تهران، مردگان رژیم سرکوبگر را فریاد می زنند" می نویسد که چهل روز پس از مرگ نداد آقا سلطان، هنوز هم تظاهرکنندگان در برابر سفارتخانه های ایران در سرتاسر جهان تصاویر او را با خود حمل می کنند و تی شرت هایی بر تن دارند که روی آنها نوشته شده است: "ندا، هیچ چیز جز دموکراسی قابل قبول نیست."

این مقاله یادآور می شود که سیلی از پیام های تسلیت، شعر و آهنگ در ستایش و یاد این زن جوان در شبکه اینترنت به راه افتاده و نام او حتی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، و رهبران بسیاری دیگر از کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و اینک ندا به نماد جهانی آزادی و دموکراسی و پاسخی کوبنده به رژیمی تبدیل شده است که هموار مدعی برتری اخلاقی بوده است.

به نوشته تایمز، رژیم ایران به انواع و اقسام وسایل متوسل شد تا چنین القا کند که خانم آقا سلطان را سایر تظاهرکنندگان، یا ماموران خارجی به گلوله بستند و حتی ادعا کرد که بی بی سی به منظور بهره برداری تبلیغاتی، قتل او را سازمان داد و در عین حال، مقامات دولتی مانع از آن شدند تا خانواده ندا به برگزاری مراسم یادبود برای فرزندشان مبادرت ورزند و با رسانه های مصاحبه کنند اما همه این اقدامات بیهوده و بی نتیجه بوده و تمامی ایرانیان می دانند ندا آقا سلطان که بود و چگونه کشته شد.

این روزنامه می افزاید که میرحسین موسوی و سایر رهبران مخالف دولت مرگ او را نمونه ای از وحشیگری رژیم و خیانت به ارزش های اسلامی دانسته اند و مردم عادی نیز می خواهند از مزار او دیدن کنند اما مادر ندا از ارعاب توسط ماموران دولتی خبر می دهد.

تایمز می نویسد که ندا آقا سلطان کانون تظاهرات روز پنجشنبه تهران است که به یاد قربانیان تظاهرات عظیم مردم در روز 20 ژوئن برگزار خواهد شد و آقای موسوی شخصا در برابر مزار این زن ادای احترام خواهد کرد و هزاران شمع به یاد او برافروخته خواهد شد اما در داخل ایران، محسن روح الامینی و سهراب اعرابی نیز به عنوان نمادهای نیرومند دیگری از وحشیگری رژیم ظهور کرده اند.

تایمز: ایرانیان می دانند ندا آقا سلطان که بوده و چگونه کشته شده است
این روزنامه با یادآوری نحوه کشته شدن این دو تن به نقل از مادر سهراب اعرابی می نویسد که در حالیکه فرزندش کشته شده بود، مقامات دولتی او را به بازی گرفتند و در مورد محسن روح الامینی هم می نویسد که ماموران دولتی در زندان کهریزک تهران این جوان بیست و پنج ساله را طی دو هفته بازداشت، زیر کتک گرفتند و در حالیکه مقامات قضایی جمهوری اسلامی اعلام داشته اند که او به خاطر ابتلای به مننژیت جان خود را از دست داد، خانواده روح الامینی گفته اند که فرزندشان در نتیجه ایست قلبی و خونریزی ریوی از پای درآمد.

تایمز با اشاره به موقعیت پدر محسن روح الامینی در تشکیلات حکومتی ایران، یادآور می شود که هرچند ماجرای قتل محسن روح الامینی بر نوار ویدیویی ضبظ نشد، اما تاثیر مرگ او می تواند حتی بیشتر باشد.

صدای همچنان رسای مخالفان
روزنامه تایمز در مطلب دیگری با عنوان "صدای مخالفان همچنان رساست" می نویسد که پیش بینی در مورد تحولات سیاسی ایران اقدامی نابخرادنه بوده است و قبل از انتخابات اخیر، کمتر کسی می توانست حمایت گسترده از میرحسین موسوی در انتخابات ماه ژوئن، یا تقلب فاحش رژیم در این انتخابات و اعتراضات پس از آن را پیش بینی کند و کسی هم نمی توانست پیش بینی کند که با گذشت شش هفته، مخالفان هنوز هم با تحرک، و رژیم در پراکندگی باشد.

تایمز: سرنوشت احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای به هم گره خورده است
این گزارش می افزاید که دولتی که ادعای قهرمانی ارزش های اسلامی را داشت با رسوایی بدتر از زندان ابوغریب دست به گریبان است و در برابر چشم همه، به فجایعی دست زده که رژیم شاه به خاطر ارتکاب برخی از آنها سرنگون شد.

تایمز می نویسد که در همانحال، محمود احمدی نژاد با نادیده گرفتن دستور آیت الله خامنه ای، رهبر ارشد و حامی خود، برای برکناری یکی از خویشانش از سمت معاونت رئیس جمهوری، یاران محافظه کار خود را به خشم آورده است و در حالیکه روزنامه نگاران خارجی از ایران اخراج شده اند، درک وقایع تهران و قم به تخصص کسانی نیاز دارد که در زمان شوروی سابق، به بررسی وقایع درونی رژیم کمونیستی می پرداختند.

این روزنامه در ادامه می نویسد که با اینهمه، اینک نمی توان این سئوال را که آیا آقای احمدی نژاد از این حوادث جان به در می برد سئوالی مهمل تصور کرد.

به نوشته تایمز، تا کنون نیروهای امنیتی قادر به سرکوب مخالفان نبوده اند و آقای موسوی از تشکیل یک جبهه سیاسی فراگیر برای طرح مطالبات مردم در زمینه عدالت و آزادی سخن گفته است و در عین حال، محمود احمدی نژاد بخشی از حمایت مجلس را از دست داده، در داخل دستگاه حکومتی برای خود دشمنان نیرومندی ساخته و با شرایط اقتصادی دشواری مواجه است که اگر بحران هسته ای ایران حل و فصل نشود، با تشدید تحریم های بین المللی در سال آینده بدتر هم خواهد شد.

تایمز می نویسد که با اینهمه، احمدی نژاد می داند که سرنوشت او و رهبر ارشد رژیم به یکدیگر گره خورده زیرا آیت الله خامنه ای، با حمایت آشکار از محمود احمدی نژاد و دفاعی جانانه از انتخاب مجدد او چنان از خود مایه گذاشته و امتیازات خود را قربانی کرده که کنار انداختن این سوگلی نافرمان احتمالا به نابودی هر دو نفر خواهد انجامید.

الهام بخشی دختر مقتول
تایمز در گزارش دیگری تحت عنوان "یاد دختر مقتول الهام بخش قیام" می نویسد که امروز، پنجشنبه، مخالفان چالشگر رژیم، که از افشای آزار زندانیان و فوران اختلاف بین احمدی نژاد و بنیادگرایان حامی او به هیجان آمده اند، بار دیگر به خیابان های تهران می ریزند تا چهلمین روز قتل ندا آقا سلطان به دست نیروهای امنیتی را گرامی دارند.

این روزنامه یادآور می شود که درخواست مجوز برگزاری مراسم چهلم کشته شدگان تظاهرات پس از انتخابات از سوی مقامات دولتی رد شد و در نتیجه، مخالفان در نظر دارند دست کم از نه نقطه مختلف پایتخت دست به راهیپمیایی بزنند و مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز گفته اند بر مزار کسانی که در جریان اعتراضات مردمی کشته شدند حضور خواهند یافت.

این روزنامه می نویسد که برگزاری چهلم درگذشتگان برای مردم ایران یادآور اعتراضات زمان شاه است که مخالفان دولت وقت از این مراسم به عنوان بهانه ای برای ادامه تظاهرات استفاده می کردند، در جریان این تظاهرات کسان دیگری کشته می شدند، چهلم آنان به تظاهرات دیگری منجر می شد و این دور تا سقوط نهایی رژیم ادامه یافت.

'ماجرای شکنجه و قتل زندانیان بر مشکلات رژیم افزوده است'
تایمز می نویسد که انتظار می رود هزاران نفر در روز پنجشنبه به خیابان ها بیایند و قطعا نیروهای امنیتی در صدد سرکوب آنان برخواهند آمد اما تظاهرکنندگان در خلال هفته های اخیر آبدیده و از شکاف در هیات حاکمه دلگرم شده اند.

این روزنامه سپس به بررسی تحولات هفته گذشته پرداخته و به خصوص با یادآوری ماجرای انتصاب و برکناری رحیم مشائی، و تحولات پس از آن می نویسد که محمود احمدی نژاد با این اقدامات، عمدا محافظه کاران حامی خود را تحریک کرده و به خشم آورده است.

به نوشته تایمز، ماجرای شکنجه و قتل زندانیان و شرایط زندان ها هم بر مشکلات رژیم افزوده و اظهارات زندانیان در مورد رفتار ماموران و زندانبانان، از جمله اینکه زندانیان را به نوشیدن آب توالت مجبور می کردند، آنان را در فضاهای تنگ جای می دادند، برای اخذ اعتراف ساختگی شکنجه می دادند و دست کم چهار نفر را زیر شکنجه به قتل رساندند، خشم مردم را برانگیخته است.

در ادامه این گزارش، مطالبی که خانواده زندانیان در مورد مراجعه به سردخانه های موقت پر از اجساد و نحوه شناسایی قربانیان گفته اند یادآوری شده و آمده است که حتی برخی از نمایندگان مجلس هم خواستار رسیدگی به این وضعیت و شناسایی و مجازات مرتکبین این قبیل اقدامات شده اند و یکی از آنان گفته است که کسانی که این مملکت را به یک حکومت پلیسی تبدیل کرده اند باید پاسخگو باشند.

تایمز به نقل از یک تحلیلگر سیاسی در ایران می گوید که بسیاری از محافظه کاران آنچه را که وقوع یافته باورکردنی نمی دانند و رژیم که از سنگینی اتهامات علیه خود آگاهی دارد، به امتیازدهی روی آورده و از جمله یکصد و چهل زندانی را آزاد کرده و آیت الله خامنه ای دستور تعطیلی بازداشتگاه مخوف کهریزک را داده و رئیس قوه قضائیه نیز گفته است که به پرونده بازداشتیان ظرف یک هفته رسیدگی می شود.

این روزنامه می افزاید که با توجه به این وقایع، انتظار می رود میرحسین موسوی تشکیل یک جبهه سیاسی را تا قبل از تحلیف احمدی نژاد اعلام کند.

به نوشته تایمز، در چنین شرایطی، می توان گفت که اینها فقط آغاز دشواری های محمود احمدی نژاد است و در حالیکه حتی رئیس مجلس هم به یکی از منتقدان او تبدیل شده، رئیس جمهوری نمی تواند به کسب سهل و آسان رای اعتماد مجلس به کابینه اطمینان داشته باشد.

این روزنامه با اشاره به مشکلات سنگین اقتصادی که پیش روی دولت قرار دارد، می نویسد که علاوه بر همه اینها، بخش عظیمی از مردم، شامل شماری از روحانیون و سیاسیون ارشد، دولت محمود احمدی نژاد را نامشروع می دانند و به نقل از یک تحلیلگر ایرانی می نویسد"احمدی نژاد در مخمصه ای سخت گیر افتاده، و اگرچه هنوز از پای درنیامده، اما به شدت زخم خورده و باید او را کالای معیوب دانست

No comments:

Post a Comment