Wednesday, July 29, 2009

كاتوزيان: كميته حقيقت ياب زمين گير شده است و خبرهاى اندك ما زياد خوشايند نيست

تهران، دبى – رسانه ها، (العربيه. نت)

"متأسفانه من به عنوان نماینده مردم در مجلس هم نمی‌دانم که چه تعداد در بازداشتند و چه کسانی اقدام به بازداشت این افراد کرده‌اند و کجا نگهداری می‌شوند و شرایط کنونی آنها چگونه است."

دکتر حمیدرضا کاتوزیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های شاخص اصولگرا در مجلس در مصاحبه با وبگاه تابناك وابسته به محسن رضايى دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، با ابراز سخن مراتب نگرانى خود را از وضعيت زندانيان سياسى و صدها بازداشت شده ى حوادث بعد از انتخابات اخير ايران اظهار داشت.

وى كه از چهره هاى شاخص اصولگراى مجلس شوراى اسلامى است در باره ى رفتارهاى اخير احمدى نژاد نيز ابراز نگرانى كرد و اقدامات وى را "براى پيروان رهبرى" غير قابل پذيرش دانست.

اين عضو كميته ى حقيقت ياب مجلس كه از سوى لاريجانى رئيس پارلمان مامور بررسى بازداشتگاهها و اوضاع بازداشتيان شده است، در پاسخ به پرسشى در باره اقدامات مجلس نسبت به بازداشت‌های اخیر، حادثه ماه گذشته ى کوی دانشگاه و شرایط بازداشت شدگان گفت: "متأسفانه من به عنوان نماینده مردم در مجلس هم نمی‌دانم که چه تعداد در بازداشتند و چه کسانی اقدام به بازداشت این افراد کرده‌اند و کجا نگهداری می‌شوند و شرایط کنونی آنها چگونه است".

وی افزود: "باید بگویم ما هم‌‌اکنون هیچ اطلاعاتی در این باره نداریم، متأسفانه کمیته حقیقت‌یابی که توسط آقای لاریجانی به ریاست آقای ابوترابی تشکیل شد و بنده هم عضو آن بودم با وجود اقدامات خوبی که در ابتدای تشکیلش انجام داد و گزارش‌هایی نیز در این باره منتشر کرد اکنون زمین‌گیر شده است".

کاتوزیان درباره علت این وضعیت به وبگاه تابناك گفت: "از زمانی که به موازات این کمیته، کمیسیون امنیت ملی مجلس به راه‌اندازی هیأتی برای پیگیری وضعیت انتخابات و مسايل پس از آن اقدام نمود، در عمل کمیته ما حذف شد، زیرا الان حدود سه هفته است که هیچ جلسه‌ای نداشته و همه اقداماتش تاکنون عقیم مانده است. ما در این مدت گزارش‌ها، فیلم‌ها و عکس‌هایی تهیه و به مراجع مربوط برای روشن شدن موضوع ارایه کرده‌ایم، اما با شکل‌گیری این تشکیلات جدید در کمیسیون امنیت ملی، کمیته حقیقت‌یاب اولیه‌ای که تشکیل شده بود اجازه تحرک بیشتر نیافته و زمین‌گیر شد".

وى همچنين گفت: "ما اکنون اطلاعات بسیاری نداریم، اما خبرهایی که در این باره می‌رسد زیاد خوشایند نیست".

او يادآور شد كه كميته حقيقت ياب کمک‌هایی به برخی از خانواده‌های بازداشت شدگان كرده، كه در مجموع اقدامات قابل ملاحظه‌ای نبوده است".

كاتوزيان در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان مجلس آنگونه که باید در این حوادث نقش آفرینی نکردند، گفت: بیشتر نمایندگان مجلس منتظر گزارش کمیته حقیقت یاب بوده‌اند، زیرا گزارش‌های اولیه این کمیته برای آنها رضایت‌بخش بوده، اما کمیته هم‌اکنون وضعیت نامعلومی دارد، برخی دوستان هم یا نمی‌خواهند هزینه بدهند و تلاش می‌کنند دیپلماتیک برخورد کنند یا عزمی برای این کار ندارند."

اين نماينده ى اصولگرا نگرانى خود را نسبت به خط مشى احمدى نژاد اين گونه بيان كرد: "مسأله ما با آقای احمدی‌نژاد، اکنون دیگر بحث اعتبار و چند و چون ادامه فعالیت کابینه وی تا پایان این دولت نیست، ما بر این باوریم که التزام به ولایت فقیه و پیروی از رهبری، در آغوش گرفتن ایشان و بوسیدن دستشان نیست، بلکه التزام عملی مهم است".

وى با اشاره به رفتارهاى احمدى نژاد در ماجراى مشايى و بركنارى بيش از يك وزير گفت : اينها"حکایت از دنبال کردن یک خط سیر مشخص در ده روز گذشته توسط رئیس دولت نهم دارد، کنار گذاردن وزرایی است که از موضع و منویات رهبری درباره آقای مشایی حمایت کردند".

وى افزود: "رفتار آقای احمدی‌نژاد در ده روز گذشته قابل تأمل است، زیرا نوعی تقابل با رهبری در آن دیده می‌شود و این موضوع برای ما ... اصلى ترين شاخص مان پیروی از رهبری است قابل پذیرش نیست".

دوم آن که پس از یادداشت و نامه رهبری به ایشان برای کنار گذاشتن مشایی، وی با گذشت یک هفته از دریافت این نامه تمکین نکرده و حکم ایشان را کان لم یکن نمی‌کنند، حتی پس از عمومی شدن نامه آقای احمدی‌نژاد مشایی را برکنار نکرده بلکه مشایی خود استعفا می‌دهد. در ادامه، آقای احمدی‌نژاد تمام‌قد پشت سر آقای مشایی ـ که موضع رهبری درباره ایشان و تأکید بر به مصلحت نبودن استفاده از ایشان در پست‌های حساس روشن بیان شده است ـ می‌ایستد و او را به عنوان مسئول دفتر رئیس‌جمهور که جایگاه خطیر و حساسی است منصوب می‌کند.

وی افزود: سومین موضوع که حکایت از دنبال کردن یک خط سیر مشخص در ده روز گذشته توسط رئیس دولت نهم دارد، کنار گذاردن وزرایی است که از موضع و منویات رهبری درباره آقای مشایی حمایت کرده و از رفتارهای احمدی‌نژاد از وی انتقاد کرده بودند.

مجموعه این اقدامات در ده روز گذشته چه هدفمند بوده باشد یا از سر بی‌توجهی و سهل انگاری، نوعی تقابل با منویات رهبری را نشان می‌دهد. اکنون از دید بنده و دوستان اصولگرا، مهم‌ترین موضوع آن است که نه در حرف و کلام بلکه در عمل آقای احمدی‌نژاد باید نسبت خودش را با رهبری مشخص کند.

No comments:

Post a Comment