Wednesday, July 29, 2009

مجلس در حال رسیدگی به اطلاعات "بازداشتگاه منفی ۴" که گفته می شود در زیرزمین وزارت کشور است

کاظم جلالی سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شده های انتخابات اخیر اعلام کرده اطلاعاتی در باره "بازداشتگاه منفی 4" وزارت کشور به این کمیته رسیده و ما در حال رسیدگی هستیم.

آقای جلالی در باره این بازداشتگاه که گفته می شود در زیرزمین وزارت کشور وجود دارد، توضیحی بیشتری نداده است.

این کمیته از سوی مجلس تشکیل شده و اعضای این هیات مامور رسیدگی به وضعیت بازداشتیان نا آرامی های بعد از انتخابات هستند.

به گفته این نماینده مجلس، پنجاه نفر از چهره های سیاسی در بازداشت به سر می برند که "طبق گفته دستگاه های امنیتی و قضایی در اغتشاشات نقش مدیریتی داشته اند."

اعضای کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شده ها که روز سه شنبه به زندان اوین رفته بودند نتوانستند با این چهره های سیاسی دیدار کنند و به آقای جلالی، به درخواست آنها برای دیدار با پنجاه نفر از بازداشت شدگان سیاسی، موافقت نشد.

بنابر گزارش سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شده ها، اعضای این کمیته با دویست نفر دیدار و گفتگو کرده اند.

بنابر گزارش این کمیته در حال حاضر 250 نفر در زندان هستند که 50 نفر از آنها چهره های سیاسی هستند.

در حالی که در روزهای اخیر گزارشهایی در باره وضعیت نامعلوم برخی بازداشت شده ها منتشر شده است، آقای جلالی گفته است: "در حال حاضر هیچ موردی نداریم که در این اغتشاشات گم شده باشد اما برخی افراد بازداشت شده پس از بازداشت نام واقعی خود را اعلام نکرده اند و هنگامی که خانواده آنها به مسئولان مراجعه می کردند نام آنها یافت نمی شد."

روز سه شنبه، 28 ژوئیه (6 مرداد)، اعلام شد که دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران صادر شده است.

یک روز پیش از این، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور تعطیلی یک بازداشتگاه در تهران را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرده اما نام این محل فاش نشده بود.

نام بازداشتگاه کهریزک، که در جنوب تهران واقع است، به خصوص در جریان اعتراضات اخیر به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشتیان در خبرها انعکاس یافت.

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر، فرزندان آنان ظاهرا پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.

در مورد این بازداشتگاه و ماموران خدمت در آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما دستور آیت الله خامنه ای این گزارش ها را تایید می کند که این محل فاقد امکانات معمول برای نگهداری زندانیان بوده است.

No comments:

Post a Comment