Thursday, July 30, 2009

خشونت پلیس علیه شرکت‌کنندگان در مراسم بهشت‌زهرا

پلیس ایران روز پنج‌شنبه با خشونت علیه شرکت‌کنندگان در مراسم سوگواری برای کشته‌شدگان وقایع اخیر رفتار کرد. نیروهای امنیتی میرحسین موسوی را وادار به ترک بهشت زهرا کردند. مهدی کروبی وارد بهشت زهرا شد. چند نفر دستگیر شدند.

به گزارش قلم نیوز، پس از ارائه‌نشدن مجوز قانونی از سوی وزارت کشور برای برگزاری مراسم چهلم جان باختگان حادثه ٣٠ خرداد در مصلای تهران، دفاتر کروبی و موسوی اعلام کردند که مهدی کروبی و میرحسین موسوی با حضور بر مزار شهدای حوادث اخیر در کنار خانواده‌هایشان یاد و خاطره آنان را گرامی می‌دارند.

خبرگزاری فرانسه در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران و به نقل از شاهدان عینی از حضور ۱۵۰ پلیس و نیروی بسیج در اطراف محل برگزاری این مراسم خبر داد.

گفته می‌شود مادر ندا آقا سلطان که پیش‌تر اعلام شده بود در مراسم یادشده حضور خواهد یافت، بر سر مزار دختر خود حاضر نمی‌شود. وی روز چهارشنبه (۷ مرداد)، در جمع افرادی که برای تسلیت به خانه‌ی او رفته بودند، اعلام کرد، به دلایلی نمی‌تواند در مراسم شرکت کند. گفته می‌شود که مادر ندا سلطان دلیل عدم حضور خود را این‌چنین شرح داده است: «نمی‌توانم مسئولیت جان بچه‌های مردم را به عهده بگیرم. اعلام می‌کنم که من و خانواده‌ام نمی‌رویم، اما مسئولیتی در قبال رفتار مردم نداریم. امروز ندا فقط فرزند من نیست. فرزند همه‌ی مردم است و من فقط برای خودم می‌توانم تصمیم بگیرم.»

بازداشت دو فیلمساز

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی از بازداشت شرکت‌کنندگان در مراسم یادشده گزارش می‌دهد. حدود ظهر امروز به وقت تهران خبر دستگیری مهناز محمدی و جعفر پناهی منتشر شد. حسن آقاخانی، وکیل مهناز محمدی، دستگیری این دو فیلمساز و چند تن دیگر را تأیید کرده است. مهناز محمدی دستیار رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان، در تولید فیلم مستندی از حضور زنان در انتخابات بنام "ما نیمی از ایرانیم" بود.

خبرهای تکمیلی حاکی از این هستند که همسر و دختر جعفر پناهی را نیز دستگیر کرده‌اند.

مجبور کردن میرحسین موسوی به ترک بهشت زهرا

خبرگزاری فرانسه خبر ورود میرحسین موسوی به مراسم را در ساعت ۱۵ و ۵۰ دقیقه منتشر کرد. رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی از حضور نیروهای ضدشورش در محل خبر داد. نیروهایی که چند تن را دستگیر کرده و سعی در متفرق کردن «صدها» نفری دارند که بر سر مزار ندا آقا سلطان گرد آمده‌اند.

«توپ، تانک، بسیجی − دیگر اثر ندارد»

«مرگ بر دیکتاتور!»

«ما اشک تمساح نمی‌خوایم − دولت مصباح نمی‌خوایم»

«دولت کودتا، استعفا، استعفا!»

«عزا، عزاست امروز. روز عزاست امروز»

اینها از جمله شعارهایی هستند که در بهشت زهرا به گوش می‌خورند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مأموران امنیتی میرحسین موسوی را مجبور به خروج از بهشت زهرا کردند.

ورود کروبی به بهشت زهرا

مهدی کروبی حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه وارد بهشت زهرا شد. به گزارش شاهدان عینی ماموران پلیس او را محاصره کردند. از سوی عزاداران به ماموران پلیس سنگ پرتاب شد.

جو پلیسی شهر

در تهران حضور نیروهای امنیتی محسوس است. یک شاهد عینی از حضور سنگین آنان بویژه از میدان تجریش تا چهار راه ولی‌عصر و از آنجا به سمت جمالزاده خبر می‌دهد.

توجه ویژه رسانه‌های جهانی

آژانس‌های خبری پیاپی در مورد اجتماع معترضان در بهشت زهرا خبر می‌دهند. خبرگزاری فرانسه تعداد معترضان را دو هزار تن برآورد کرده است. بنابر گزارش این خبرگزاری موسوی تنها توانسته چند دقیقه در بهشت زهرا حضور یابد.

در سایت روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" لحظه به لحظه در مورد بهشت زهرا گزارش داده می‌شود. در آنجا می‌توان ویدیویی را دید که گفته می‌شود گوشه‌ای از اعتراض امروز مردم در بهشت زهرا را بازتاب می‌دهد.

No comments:

Post a Comment