Thursday, August 13, 2009

دری نجف‌آبادی: در دولت اصلاحات جشن خودکفایی گندم گرفتیم و امروز گندم وارد می‌کنیم

پنجشنبه ، 22 مرداد 1388 ، 09:20

ایلنا : دادستان کل کشور گفت: در راستای اصلاح الگوی مصرف باید 3 رویکرد کاهش مصرف تا رسیدن به مصرف بهینه، بازیافت و تعریف صحیح از مصرف واحد نظر قرار داد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی كه در همایش روش‌های اصلاح الگوی مصرف که در محل تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم(س) برگزار شد، سخن می‌گفت، تاکید کرد: ما باید با کاهش مصرف، وضع موجود را به وضع مطلوب مصرف برسانیم و با کاهش ضایعات بتوانیم کالاها را بازیافت کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش مدیریت تنها نباید توجه خود را به مصرف غیابی معطوف کنیم، اظهار داشت: باید در این بخش برنامه ریزی و سیاست گذاری در نوع روش و ابزار تولید توجه کرد.

وقتی از مدیریت سخن به بیان می‌آید منظور مدیریت خرد نیست بلکه مدیریت در سطح کلان است که بحث صرفه جویی را به دنبال خود دارد. در این بخش او تنها یک شخص عمل کند و دیگران کوتاهی کنند، به جایی بخواهیم رسید.

دری نجف آبادی در ادامه به میان میزان مصارف آب، برق و گاز پرداخت و گفت: درحال حاضر تولید سالانه برق حدودا 45 الی 46 هزار مگاوات است که این میزان مصرف قبل از انقلاب در حدود 6 هزار مگاوات بود در این دوره تقریبا 56 برابر دوران قبل از انقلاب برق تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه راندمان برق در کشور مناسب نبوده و با نرم‌های جهانی فاصله دارد،‌اظهار داشت: هدر رفتن 20 درصد از انرژی برق در خطوط انتقال یک فاجعه است کره جنوبی توانسته میزان دور رفتن انرژی برق در خطوط انتقال را به 4 درصد برساند، پس امکان تحقق این عمل وجود دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه 13 الی 14 میلیون خانواده مشترک دریافت برق هستند، ادامه داد: در حال حاضر 40 درصد برق تولدی کشور برای مصارف خانگی توزیع می‌شود آیا این میزان برای مصرف خانگی لازم است؟

دری نجف آبادی با اعلام این که در فصل زمستان نیز شاهد هدررفتن انرژی گاز هستیم گفت: اگر ساختمان‌های ما دوجداره و عایق بندی شوند، قطعا مصرف انرژی در کشور کاهش خواهد یافت. متاسفانه طراحی‌های ساختمان‌ها طراحی‌هایی بی‌مبنا و ساختار است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه با مصرف بدون برنامه سرمایه‌های کشور را هدر می‌دهیم، اظهار داشت: در سال گذشته در فصل زمستان مصرف گاز به روزانه 50 میلیون متر مکعب رسید سال گذشته آن نیز که هوا بسیار سردتر بود میزان گاز مصرفی روزانه 460 میلیون متر مکعب بود. در سال گذشته جمعا 140 میلیارد متر مکعب گاز مصرف شده ما می‌توانستیم که با پوشیدن لباس بیشتر کاهش چشمگیری در میزان مصرفی انرژی گازداشته باشیم.

وی به مساله میزان مصرف آب در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه در حدود 92 الی 93 میلیارد متر مکعب در کشور استفاده می‌شود که بیش از 75 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است. با این حجم توزیع آب در بخش کشاورزی مشاهده هستیم که به دلیل استفاده از روش‌های سنتی آبیاری، تنها می‌توان از 30 درصد آن استفاده بهینه کرد.


وی افزود: اگر بتوانیم بهره وری آب در بخش کشاورزی را دو برابر کنیم به معنای دو برابر شدن محصولات کشاورزی خواهد بود ولی متاسفانه به جای برخورد علمی با موضوع و استفاده از تکنیک و روش‌هایی آبیاری مانند روش قطره‌ای، بارانی و گلخانه‌ای از روش‌های سنتی استفاده می‌کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه با استفاده صحیح و بهینه از منابع می‌توانیم بیشتر به آینده نگری، تولید و اشتغال بپردازیم، خاطرنشان کرد: رشد تولید در کشور در سال گذشته و در 6 ماهه پیش متناسب نبوده و با توجه به بحران‌ها به نظر می‌رسد که تولید در 6 ماه آینده هم مطلوب نباشد.

دری نجف آبادی تصریح کرد: فرزندان و جوانان این کشور زمانی که اشتغال نداشته باشند، به سمت قاچاق مواد مخدر خواهند رفت، آن زمان همه مردم و مسوولین نگران هستند که چرا جوانان به این سمت می‌روند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در بازدید از زندان‌ها شاهد جمعیت بالای زندانیان زیر 30 سال هستیم، افزود: بارها اعلام کرده‌ام که اگر در کردستان و سیستان و بلوچستان به جوانان بیل و کلنگ داده شود قطعا آنها محله‌های خود را از پیش گذشته و به رشد و پیشرفت کشور کمک خواهند کرد.

وی با طرح این پرسش که آیا با توجه به منابع سرشار کشور، وضعیت تولید و اشتغال باید اینگونه باشد ، گفت: کشور چین توانسته برای شهروندان خود اشتغال ایجاد کرده و برای کالاهای خود بازار جهانی را به سمت بگیرد می‌ترسم از اینکه تا ده سال آینده دیگر کالاهای ایرانی در بازار نباشد و حین بازار کشور ما را در دست بگیرد.

وی تاکید کرد: تنها با چرخه تولید می‌توانیم موفق باشیم نه با مصرف.

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود به جشن خودکفایی گندم در دولت اصلاحات اشاره کرد وگفت: متاسفانه واردات گندم در سال گذشته بسیار بالا بود هر چند که چند سال قبل جشن خودکفایی گندم در کشور را جشن گرفتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حدود 11 الی 12 میلیون تن گندم وارد می‌کنیم در زمان برداشت گندم خودمان نیز حدود15 درصد گندم به هدر می‌رود زمانی هم که گندم برای ارد شدن به آسیاب می‌رود در حدود 13 درصد هم آن زمان هدر می‌رود پس از مراحل دیگر وپخت نان شاهد هستیم که ضایعات نان در حدود 20 الی 30 درصد است. بعد هم این نان‌های کپک زده را به دام می‌دهیم که آنها هم آلوده می‌شوند .

دادستان کل کشور همچنین از مصرف بی رویه دارو و تجهیزات پزشکی در کشورانتقاد کرد و گفت: ایران بیشترین سرانه مصرف کننده دارو در جهان را دارد و متاسفانه پزشکان همین‌گونه می‌نویسند قطعا باید در بعد مدیرریت و بهره وری ، به برنامه ریزی در سطح فرد وکلای برای مصرف توجه کنیم

No comments:

Post a Comment