Sunday, August 16, 2009

بیانیه آیت‌الله دستغیب؛ بحران ایران و مسئله رهبری


آیت‌الله علی محمد دستغیب، نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری

۱۳۸۸/۰۵/۲۳
در بیانیه تازه‌ای از آیت‌الله علی محمد دستغیب، مرجع تقلید ساکن شیراز، که در وب سایت وی منتشر شده، با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات و اعتراض‌های مردمی نسبت به نتایج اعلام شده، از دیگر اعضای خبرگان خواسته شده «بر طبق قانون اساسی» برای «رسیدگی» به خواسته‌های معترضان به نتایج انتخابات تشکیل جلسه دهند.


این نماینده مجلس خبرگان با برشمردن شرایط ولی فقیه و نیز اهمیت «استقبال» و رضایت مردم، تأکید کرده است که این مجلس باید از مفاد قانون اساسی دفاع کند.

آیت‌الله دستغیب آشکارا از اعضای مجلس خبرگان خواسته است که «تا دیر نشده خبرگان برای اعادۀ حیثیت از مرجعیت، تشکیل جلسه علنی دهد» و به شکایات مردم معترض «از طریق نمایندگان آن‌ها یعنی آقای موسوی و آقای کروبی رسیدگی شود».

در نامه آیت‌الله دستغیب گرچه به شرایط ولی فقیه در جمهوری اسلامی اشاره شده است، اما صراحتاً سخنی درباره رهبری کنونی، آیت الله خامنه‌ای نرفته است.

[ بیشتر بخوانید: آیت‌الله دستغیب خواهان برگزاری نشست علنی خبرگان شد ]

حسن شریعتمداری، تحلیل گر مسایل ایران، ساکن آلمان در گفت‌وگو با رادیو فردا، نخست در مورد مهم‌ترین نکته‌ای که آیت الله دستغیب بر آن تاکید کرده است، می‌گوید:

آقای دستغيب در بيانيه خودشان می‌گويند که جلسه علنی مجلس خبرگان بايد هر چه زودتر تشکيل شود، تا به وظايف خود که رسيدگی به جزء جزء مواد قانون اساسی است عمل کند.

ايشان ولايت مطلقه فقيه را به اين معنا می گيرند که فقيه مورد قبول و اقبال تمام مردم واقع شود.

البته ايشان به قاطبه علما نيز اشاره می‌کنند.

بله، ايشان بر اين عقيده هستند که همه مجتهدان به طور جزيی ولايت فقيه دارند ولی آن فقيهی ولايت مطلقه دارد که همه مردم و قاطبه علما او را پذيرفته باشند. بنابراين به طور تلويحی اشاره می‌کنند که همان طور که آقای هاشمی، رئيس مجلس خبرگان، هم در نماز جمعه گفت، چون آقای خامنه‌ای مورد اقبال مردم نيست از ولايت مطلقه فقيه برخوردار نيست.

آقای دستغيب اشاره می کند که وظيفه مجلس خبرگان اين است که به معضل بحران عدم اعتماد مردم به رهبری رسيدگی کند.

آقای شريعتمداری! چندی پيش بخشی از نمايندگان مجلس خبرگان حتی آقای هاشمی را دعوت کردند که در مسايل انتخابات ۲۲ خرداد از رهبری تبعيت کند. شما فکر می‌کنيد تا چه حد امکان تشکيل جلسه فوق‌العاده مجلس خبرگان با ترکيب فعلی وجود دارد؟

در مجلس خبرگان هم افرادی مانند آقای دستغيب وجود دارند و هم افردی مانند آقای يزدی. آقای يزدی از آقای رفسنجانی می خواهد از کار خود استغفار کند و رهبری مطلق آقای خامنه ای را بپذيرد، ولی افرادی چون آقای دستغيب بر اين عقيده هستند که راه حل رفع بحران رسيدگی به معضل رهبری است.

اين که اکثريت در آينده با کدام جناح خواهد بود معلوم نيست، ولی با افزايش بحران در درون نظام و ايجاد شکاف بين رهبران نظام، بعيد نيست اين اجماع به وجود آيد. همچنين با فشارهای مردم به سردمداران نظام، ممکن است آنها تغيير عقيده و تغيير موضع دهند. ولی در حال حاضر چنين اجماعی وجود ندارد.

آقای دستغيب همچنين تلويحا اشاره می کنند حفظ نظام از حفظ اشخاص واجب‌تر است. منظور ايشان چيست؟

خيلی از افرادی که امروز اين صحبت را می کنند، بسته به موضعی که دارند منظورشان اين است که با فدا کردن چند نفر از کسانی که در اين بحران دخيل بودند، بايد نظام را حفظ کرد.

منظور آقای دستغيب بيشتر آقای احمدی نژاد و شايد شخص رهبری باشد، ولی بحران عدم اعتماد که بين مردم و نظام به وجود آمده چيزی نيست که فقط با جا به جا کردن چند مهره ترميم شود.

به قول آقای موسوی اصلاحات بسيار عميقی لازم است زيرا مسايلی که در کهريزک و جاهای ديگر به وقوع پيوسته، اعم از تجاوزات جنسی و قتل‌ها، ديگر هيچ اثری از اسلاميت و جمهوريت در اين نظام باقی نگذاشته و اطلاق اسلاميت و جمهوريت بر نظام غير ممکن است.

No comments:

Post a Comment