Thursday, August 6, 2009

شعار و اعتراض در میدان‌های تهران - رادیو زمانه

یک روز پس از مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد، صدها تن از معترضان، پنج‌شنبه‌شب در میدان ونک تهران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. بنا به خبرهای دریافتی، رانندگان خودروهای بسیاری نیز در میدان ونک و اطراف، بوق‌های خود را به نشانه همراهی با معترضان به صدا درآوردند.

خبرگزاری رویترز نیز از حضور صدها تن از معترضان به نتایج انتخابات و هم‌چنین صدها نفر از نیروهای ضد شورش در میدان ونک خبر می‌دهد.

بنا بر این گزارش، نیروهای ضد شورش طی روز پنج‌شنبه در میدان‌های اصلی شهر تهران مستقر شدند تا از تجمع هواداران میرحسین موسوی در میدان‌ها جلوگیری کنند.

به گفته شاهدان عینی، این نیروها سعی در متفرق کردن معترضان دارند و به آن‌ها گفته‌اند «یا منطقه را ترک کنید یا با دستگیری روبه‌رو خواهید شد.»

هم‌چنین گزارش‌هایی حاکی از روشن کردن آتش توسط معترضان در محدوده میدان ونک است.

تارنماهای هوادار میرحسین موسوی از معترضان خواسته‌اند تا «پیاده و یا با ماشین به خیابان‌ها آمده و به خصوص پس از ساعت ۱۰ شب، خیابان‌های اصلی تهران به خصوص خیابان ولیعصر از میدان ولیعصر تا میدان تجریش را در انحصار درآورند.»

تارنمای «موج سبز آزادی» در حرکتی که «موج‌آفرینی سبز هفتم، شهرپیمایی شاد سبزها در شب نیمه شعبان» نام نهاده از معترضان خواسته‌است تا به فراخور جشن‌های نیمه شعبان و تولد امام دوازدهم شیعیان به اعتراضات خود ادامه دهند.

این تارنما گزارش می‌دهد که پنج‌شنبه‌شب «تعداد زیادی از مردم در مناطق مرکزی و بعضی از مناطق جنوبی شهر به ویژه در میدان انقلاب، میدان ولی عصر، میدان فاطمی، میدان امام حسین، ونک، خیابان آزادی و خیابان ولی‌عصر تجمع کرده‌اند.»

این وب‌سایت هم‌چنین درخواست تجمعات اعتراضی در خیابان‌های اصلی و مرکزی شهرهای مختلف ایران را داده‌است.

«موج سبز آزادی» این حرکت اعتراضی را یک «حرکت شاد جمعی با نمادهای سبز، عکس شهدا، سربند سبز یا صاحب الزمان و تزیین سبز خودروها به هر نحو ممکن» توصیف کرده‌است.

در فراخوان این تارنما آمده‌است:
«بهترین ساعت برای این کار، ساعات پایانی شب (۱۰ به بعد) است که معطل ترافیک نشوید و بهترین جا برای این شبگردی سبز، خیابان‌های اصلی و مرکزی هر شهر است. در تهران، ما خیابان ولیعصر را پیشنهاد می‌کنیم.»

حرکات اعتراضی به نتایج اعلام‌شده انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران پنجاه‌وپنجمین روز خود را سپری می‌کند. معترضان معتقد به بروز تقلب گسترده در این انتخابات هستند. رهبر جمهوری اسلامی و بخشی از مسئولان بلندپایه حکومتی این امر را رد می‌کنند.
اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات با سرکوب شدید دولتی در ایران روبه‌رو شده که در جریان این سرکوب‌ها شمار نامعلومی کشته یا مفقودالاثر شده‌اند.

بنا بر گزارش‌های تصویری از شهر کرمانشاه مراسم چهلم یکی از کشته‌شدگان این سرکوب‌ها به نام کیانوش آسا،‌ روز پنج‌شنبه در این شهر برگزار شد.
کيانوش آسا، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شيمی در دانشگاه علم و صنعت بود که در اعتراض‌های خيابانی کشته شد.

مراسم چهلم بهزاد مهاجر نیز امروز برگزار شده‌است.
بهزاد مهاجر در اعتراض‌های ۲۵ خرداد ماه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و سپس در بيمارستان در گذشت اما جسد او پس از ۴۵ روز به خانواده اش تحويل داده شد

No comments:

Post a Comment