Saturday, August 8, 2009

دادستان كل كشور در جمع خبرنگاران: وضعيت حجاريان در بازداشتگاه خوب است

از ماه گذشته تذکر داده بودیم کسی را به بازداشتگاه كهريزك نبرند/غفلت و سهل انگاری بعضی از برادران باعث شد که حادثه کهریزک و بعضی از حوادث تلخ دیگر به وجود بیاید/ممكن است در روزهاي اول بعد از انتخاب شكنجه هم بوده باشد

دادستان كل كشور وضعيت حجاريان در بازداشتگاه از نظر شرایط و امکانات خوب است گفت: نسبت به سعید حجاریان از اول هم هیات ما تاكيد داشتند كه وي آزاد شود ولو اين كه به منزل خود برود يا در منزل ديگري نگهداري شود.
دادستان كل كشور كه در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت با بیان این که آخرین اخبار در خصوص وضعیت بازداشتی‌ها را در روز دوشنبه اعلام می‌کنم، افزود: تعدادبازداشتی زیر 200 نفر است که البته اخیرا هم چند نفر اضافه شده‌اندکه زیاد نیستند.
وي افزود:در خصوص حفظ حقوق شهروندی در بررسی بازداشتگاه‌ها هم هیات ما و هم هیات حقوق شهروندی و هم شورای عالی امنیت ملی بررسی کردند و جمع بندی بسیار قوی هم بود.
دري نجف آبادي ادامه داد:ما ازماه گذشته تذکر لازم را داده بودیم و گفته بویم کسی را به بازداشتگاه كهريزك نبرند و اگر هم برده‌اند سریعا برگرداند. هیات ما از هشتم ماه قبل تاکید فراوانی نسبت به این مسئله داشتند ولی متاسفانه غفلت و سهل انگاری بعضی از برادران باعث شد که حادثه کهریزک و بعضی از حوادث تلخ دیگر که قابل دفاع نیست به وجود بیاید و طبیعتا دستگاه‌ها و افراد که تخلف کرده‌اند باید با آنها برخورد شود.
دري نجف آبادي در خصوص بازداشتگاه‌های دیگر هم گفت: ممکن است در روزهای اول پس از انتخابات به خاطر تراکم جمعیت بازداشتي‌ها امکانات لازم در اختيار نبوده و حداقل‌ها به طور کامل رعایت نمی‌شد اما از زمانی که افراد در اختیاردستگاه قضایی قرار گرفتند دستگاه قضایی بر پرونده‌ها اشراف کامل یافت و نظارت و بازجویی می‌کرد ،سعی شد حقوق افراد کاملا رعایت شود.
وي در خصوص آزادي برخي بازداشت شدگان نيز گفت:آنها که واقعا امکان آزاد شدن شان بوده در اسرع وقت آزاد شدند و مجموعه افرادی که آزاد شدند تعداد قابل توجهی هستند.
دادستان كل كشور خاطر نشان كرد:در ماه قبل که رسيدگي به وضعيت بازداشت شدگان را شروع کرديم روزی 100 نفري که بازداشت شدند آزاد هم مي‌شدند .
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص آزادي حجاريان نيز گفت: نسبت به سعید حجاریان از اول هم هیات ما تاكيد داشتند كه وي آزاد شود ولو اين كه به منزل خود برود يا در منزل ديگري نگهداري شود يا ارتباط با وی کنترل شود.
دادستان كل كشور با بيان اين كه وضع حجاريان اكنون در بازداشتگاه از نظر شرایط و امکانات خوب است ،تاكيد كرد:.پزشك حجاريان نامه‌ای نوشت و تقاضا کرده بود که ممکن است شرایط وی مناسب نباشد ضمن این که برادران ما با وي ملاقات كرده بودند و شرایط طبيعي او خوب بود در عین حال بر توصیه خود مبنی براین که حجاريان به خانه خود برود و آزاد شود باقی هستيم.
دري نجف آبادي همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص در مورد اختلاف دادگستری و دادسرا در مورد بازداشت‌گاه كهريزك نيز گفت: از ابتدا نيز بنا نبود كه از دستگيرشدگان جريان انتخابات كسي را به آنجا(كهريزك) ببرند.
وي تاكيد كرد:هیچ کس اجازه نمی‌دهد از رهبری تا رئیس قوه قضاييه و دادستانی بازداشتگاه غير استاندارد در كشور وجود داشته باشد و افرادي در بازداشتگاه غير استاندارد نگهداري شود واگر قاضی هم در این زمینه مقصر باشد با وي برخورد می‌شود.
دادستان كل كشور در مورد شایعاتی در خصوص شکنجه در روزهای اولیه پس از انتخابات گفت: ممکن بوده مواردی هم باشد ولی از زمانی که قوه قضاییه نظارت و رسیدگی را برعهده گرفته هر کسی تخلفی را سراغ دارد، گزارش دهد و ما پیگیری خواهیم کرد.


1388/5/17 - 15:18:43

No comments:

Post a Comment