Saturday, August 8, 2009

چرا خاموشی سبز ؟

برای اینکه قدمی کوچک برداریم به پاس خون شهیدان جنبش سبز، به احترام مادران داغداری که عزیزانشان را از دست داده اند، به احترام آنان که حتی نمی دانند فرزندانشان مرده اند یا زنده، آنانکه حتی اجازه نیافته اند جسد فرزند شهیدشان را قبل از تدفین ببینند و برایش مجلسی برپا کنند، برای ابراز همبستگی با آزادی خواهانی که در زندان ها تحت شدیدترین فشارها و شکنجه ها هستند تا به همکاری با دشمنان موهومی اعتراف کنند که اساساً نه در شکل گیری جنبش عظیم سبز و نه در ادامه حرکت آن نقشی نداشته اند. قدمی که اگر تردیدی در آن وجود داشت با عمل عجیب صدا و سیما در تغییر ساعت پخش اخبار 21 در شب 30 خرداد – مطلب خاموشی سبز موفق شد را ببینید – به خوبی امکان پذیر بودنش به اثبات رسید. بیایید بار دیگر در ساعت 9 شب روزهای 26، 27 و 28 مرداد به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد 32، نشان دهیم که “ما همه با هم هستیم”.

برای این کار، حداقل تلاشی که می توانید بکنید این است که چند دقیقه وقتتان را صرف خواندن روش مشارکت در طرح خاموشی سبز 26،27 و 28 مرداد کرده و آن را اجرا نمایید.

اما اگر در مورد اثر بخشی این طرح تردید دارید لطفاً ادامه این مطلب را بخوانید :

از دیدگاه فنی بنابر نظر کارشناسان دیسپاچینگ و به طور کلی صنعت برق این طرح قابل اجرا بوده، هزینه چندانی نداشته و فقط مقداری برق اضافه در شبکه مصرف می شود. به عبارتی به دلیل ماهیت این طرح که مبتنی بر قطع برق (مانند سایر موارد قطع برق که روزانه با آن مواجه می شویم) می باشد هیچ آسیبی به شبکه برق کشور یا وسایل برقی شهروندان وارد نخواهد شد. در ادامه به برخی سئوالات و ابهامات مرتبط با این طرح می پردازیم.

1- چرا باید با اجرای چنین طرحی به وسایل و تجهیزات برقی حساس منزل خودمان و دیگران مانند یخچال، فریزر و کولر آسیب وارد کنیم ؟ با این کار بیش از همه به خودمان آسیب می زنیم.

این طرح هیچ آسیبی به وسایل برقی شما وارد نمیکنه زیرا مکانیزم آن مشابه زمانی است که برق شما به هر دلیل دیگری قطع می شود. این اتفاق بدون شک طی همین چند روز هم برایتان افتاده که برقتان قطع شده، بنابراین هیچ موضوع خاصی در این ارتباط وجود ندارد که نگرانش باشیم. در حقیقت یکی از مزایای مهم این طرح هم همین است که حتی افراد بسیار محافظه کار که حاضر نیستند کوچکترین هزینه ای برای آزادی و ارزشهای شان بپردازند می توانند بدون هیچ نگرانی، در این طرح شرکت کنند.

فراموش نکنید سال گذشته چقدر قطعی برق داشتیم و هیچ کس حرف از خسارت نمیزد ولی حالا که مردم برای مخالفت با حکومت قصد انجام این کار را دارند بعید نیست چند روز دیگر وزیر نیرو مصاحبه ای کرده و مثلاً راجع به کشفیات جدیدشان درباره مضرات قطع برق سخنرانی کنند. چنانکه مثلاً راهپیمایی های مردمی، به کسب و کار کسبه و … آسیب میزنه اما راهپیمایی های حکومتی هیچ مشکلی ندارند.

البته ناگفته نماند که مراکز حساسی مانند بیمارستانها هم از تجهیزات برق اضطراری برخوردارند که همیشه در چنین مواقعی از آنها استفاده می کنند و مشکلی برایشان پیش نمی آید.

2- این طرح، هیچ فایده ای ندارد. این کار هم مشابه برخی روشهایی است که طی سالهای گذشته عده ای افراطی دنبال می کردند مانند طرح جمع کردن پول خردها برای ایجاد نارضایتی در بین مردم. آیا غیر از این است که حتی در صورت موفقیت طرح، از روز بعد، صدا و سیما شروع به تبلیغ میکنه که عده ای اخلال گر شبکه برق کشور را دچار اختلال کرده و قصد بر هم زدن آرامش و امنیت مردم را دارند ؟

- اگر صدا و سیما و سایر رسانه های وابسته به دولت وارد چنین بحثی شوند بزرگترین اشتباه را کرده اند زیرا با توجه به تعداد زیاد افرادی که بایستی برای موفقیت طرح، همکاری کنند اعتراف به موفقیت طرح یعنی پذیرش این که میلیونها نفر از مردم مخالف دولت هستند و این چیزی است که آنها دائماً در حال انکارش هستند. بنابراین اگر اشتباه کرده و چنین تبلیغی بکنند ما دقیقاً به هدفمان که نشان دادن قدرت و وسعت جنبش سبز است رسیده ایم و پس از آن بخش بیشتری از مردم به خاطر این اطلاع رسانی صدا و سیما در جریان موضوع قرار گرفته و در فازهای بعدی می توانند با ما همراه شوند.

- از نظر اثرگذاری بر افکار عمومی کشور و جهان، قطع برق سراسری (Blackout) در یک کشور رویدادی است که حتی در صورتی که به علت مشکلات فنی به وقوع بپیوندد اهمیت بسیار زیادی دارد. چنانکه حتی با وجود عدم موفقیت کامل طرح در تلاش اول در تاریخ 30 خرداد بسیاری از رسانه ها به اثرات آن اشاره کرده و آن را تحت پوشش خبری قرار دادند. اما قطع برق در اثر فعالیتهای نافرمانی مدنی یک جنبش سیاسی – اجتماعی موضوعی است که تا کنون سابقه نداشته و در صورت وقوع، پتانسیل تبدیل شدن به خبر اول اکثر رسانه های دنیا را دارد.

- یکی از مشکلات فعلی جنبش سبز ، محدود بودن امکانات رسانه ای برای رساندن صدایشان به گوش تمامی مردم کشور است. وقوع چنین رخدادی به عنوان یک بمب خبری میتواند قدرت این جنبش را نشان دهد. چنانکه اقدام صدا و سیما در تاریخ 30 تیر به عنوان یک پیروزی مهم برای این جنبش بود. فراموش نکنیم که مخالفان، فعالان این جنبش را تعدادی خس و خاشاک می دانند اما مشارکت چندین میلیون ایرانی در سرتاسر ایران در چنین حرکتی، بهترین دلیل برای اثبات کثرت تعداد فعالین این جنبش است.

- و مهمترین دلیل آن که در شرایطی که ما برای دادن چند شعار و حضور در خیابانها ناچاریم خطر زندان و شکنجه را پذیرفته و حتی جانمان را به خطر بیندازیم در این حرکت، حتی نیاز به ریختن قطره ای خون نیست. در حقیقت، چنین حرکت خلاقانه ای می تواند نقشی در حد و اندازه اعتصابات سراسری داشته، اگر یک بار موفق شود در دفعات بعد به سهولت ادامه یافته و میتواند با تکرارش به فلج کردن دولت بینجامد.

3- این طرح از نظر فنی امکان پذیر نیست زیرا وزارت نیرو با اقدامات مختلفی مانند دادن خاموشی به برخی صنایع بزرگ، استفاده از ذخیره برق موجود، استفاده از خازنها و … مانع عملی شدن آن می شود.

در تدوین این طرح، متخصصین صنعت برق کشور و دیسپاچینگ درگیر بوده و موضوعاتی از جمله توان فعلی شبکه تولید برق کشور به تفکیک هر یک از روشهای تولید، تجربیات نیروی انسانی فعال در دیسپاچینگ برای خنثی سازی این طرح به خصوص تجربیات زمان جنگ با عراق و … به همراه تجربیات حاصل از طرح 30 تیر مورد بررسی قرار گرفته اند. بنابراین طرح از نظر فنی کاملاً قابل اجراست (چکیده ای از بحث های مطرح شده در مورد طرح را می توانید در پایگاه هسته فنی طرح ببینید). اما موفقیت کامل آن، نیازمند تمهیداتی است که در ادامه توضیح داده می شود.

4- با توجه به تعداد زیاد افراد مورد نیاز برای شرکت در طرح، موفقیت این طرح بعید است.

دقیقاً به همین دلیل تک تک ما باید برای اطلاع رسانی تلاش کنیم نه تنها با استفاده از راهکارهای مبتنی بر اینترنت بلکه با استفاده از تمامی راهکارهای موجود مانند طراحی بروشورهای مختلف و پرینت گرفتن متن طرح، آن را بین افراد توزیع کنیم. تعداد افراد شرکت کننده در طرح 30 تیر بسیار زیاد بود اما با تعداد مورد نیاز برای موفقیت طرح فاصله داشت که این بار، با توجه به فرصت زیادتر موجود، با اطلاع رسانی وسیع تر می توانیم این مشکل را رفع کنیم. در حقیقت تعداد اعضای جنبش سبز که تمایل به شرکت در این طرح دارند بسیار زیاد است و صرفاً ما باید با اطلاع رسانی مناسب، از پتانسیل تمامی این افراد برای موفقیت طرح بهره بگیریم.

5- این طرح هم تا حد زیادی مشابه طرح 30 تیر است. چه دلیلی دارد در حالی که طرح 30 تیر موفق نشد این طرح موفق شود ؟

اولاً طرح 30 تیر کاملاً ناموفق نبود که شرح اثرات آن را می توانید در پست خاموشی سبز موفق شد بخوانید.

ثانیاً در طرح 30 تیر نقاط ضعف زیر وجود داشت که اصلاح شده اند:

- روش انجام طرح در سایتهای مختلف به صورت یکسان نبود به طوری که بسیاری از سایتها فقط به وصل اتو به برق در ساعت 21 اشاره کرده بودند و موضوع قطع برق را که برای وارد کردن شوک لازم است نادیده گرفته بودند. برای رفع این مشکل این بار، پایگاهی برای هسته فنی طرح خاموشی سبز در نظر گرفته شده تا همه وب سایتها ، وبلاگ نویسان و … مستقیماً از این منبع استفاده کنند.

- مبنای تشخیص ساعت 21 اخبار صدا و سیما قرار گرفته بود که این سازمان با تغییر ساعت پخش اخبار، زمانبندی طرح را بر هم زد (شرح روش کار صدا و سیما را می توانید در توضیحات موجود در انتهای پست خاموشی سبز موفق شد ببینید.). برای رفع این مشکل، این بار مبنای تشخیص زمان، اخبار و … صدا و سیما قرار نگرفته و از مردم خواسته شده است از ساعتهای خودشان که آن را به دقت تنظیم کرده اند استفاده کنند.

- تعداد شرکت کنندگان در طرح، کمتر از حدنصاب مورد نیاز بود (در اینجا هم صدا و سیما با ترفند پخش سریال جومونگ باعث شد برخی افراد تا ساعت 9:06 که این سریال تمام شد اقدامی نکنند). این بار به شرکت کنندگان در طرح گفته شد که می توانند حداکثر یک لامپ را به همراه تلویزیونشان روشن نگه دارند. البته در این مورد بایستی باز هم تبلیغ شود زیرا این بار ممکن است صدا و سیما مثلاً بهترین فیلم سال هالیوود را پخش کرده و به شکلی برنامه ریزی کند که لحظه بسیار حساس فیلم رأس زمان مقرر طرح باشد تا با این کار حواس افراد را از انجام طرح پرت کند. بایستی افراد، موبایلشان را تنظیم کنند که 5 دقیقه قبل از زمان مقرر، زنگ زده و موضوع را به آنان یادآوری کند.

- فرصت موجود برای اطلاع رسانی کم بود. این بار با درنظر گرفتن زمانی حدود دو هفته، فرصت بیشتری برای تبلیغات و درگیر کردن تعداد کافی از مردم وجود دارد.

6- این طرح بیش از هر چیز به خود ما ضرر میزنه که با قطع برق باعث میشه به وسایل اطلاع رسانی دسترسی نداشته باشیم.

با اجرای این طرح، فقط برای چند ساعت برق قطع می شود. این میزان قطعی که به طور معمول هم دائماً با آن مواجه هستیم اهمیت چندانی ندارد اما در مقابل منافع آن بسیار زیاد است.

7- این طرح آسیب شدیدی به شبکه نیروگاهی و توزیع برق کشور میزند که از محل منابع ملی و پول مالیات خود ما ساخته شده اند. به این ترتیب اولین کسی که متضرر می شود خود ما مردم هستیم.

همانطور که در مورد وسایل برقی منزل هم گفته شد، این طرح از نظر فنی، آسیبی به شبکه برق کشور وارد نمی کند زیرا تنها به دلیل نوسان فرکانسی ایجاد شده، دیسپاچینگ به سرعت برق شبکه را قطع میکند و پس از آن مجدداً برق وصل می شود.

البته فراموش نکنید حتی طرحهایی مانند اعتصابات سراسری که آسیب محدودی به کشور وارد می کنند نیز قابل دفاع هستند زیرا وقتی که آنها را با ضرری که حضور دولتی مانند دولت فعلی به کشور زده و میلیاردها دلار درآمد کشور را به هدر داده و ما را با چنین وضعیت اقتصادی و سیاسی بحرانی مواجه میکند مقایسه کنیم توجیه پذیری آن مشخص می شود.

8- با این کار فقط برق مناطقی که در این طرح شرکت می کنند قطع میشود و قطع برق سراسری رخ نخواهد داد.

شبکه برق کشور به صورت یکپارچه است بنابراین اگر مثلاً فردی در سیستان و بلوچستان یک اتو به برق بزند میزان تأثیر این کار وی بر روی شبکه برق منزل خودش با تأثیرش بر روی شبکه برق منزل کسی که در آذربایجان است یکی است. به این ترتیب، اگر در نتیجه اجرای این طرح توسط مردم یک منطقه تهران، نوسانی در شبکه اتفاق بیفتد این نوسان در تمامی کشور به صورت یکسان رخ خواهد بود و مختص یک منطقه و شهر نیست.

برای غنای بیشتر این مطلب، شما هم نظرات، سئوالات یا پاسخهایتان را مطرح کنید تا اضافه شوند.

در نوشتن این مطلب از سئوالات و جوابهای وبلاگ بیلمز نیز استفاده شده است

No comments:

Post a Comment