Thursday, August 6, 2009

ما بی‏شماریم و همه با هم هستیم - ایرج ادیب زاده

ایرج ادیب‌زاده
Adibzadeh@radiozamaneh.com

درست چند ساعت بعد از مراسم تنفیذ محمود احمدی‏نژاد، به عنوان دهمین رئیس جمهوری اسلامی، از سوی آیت‏الله خامنه‏ای در تهران، هزاران نفر از ایرانی‏های مقیم پاریس در برابر سفارت جمهوری اسلامی در میدان «ینا» گرد آمدند.

«کمیته‏ی مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» در پاریس، برای این گردهمایی اعتراضی و حضور مردم، روشنفکران، دانشجویان، شخصیت‏های سیاسی فرهنگی و فعالین جامعه‏ی مدنی، در آن فراخوان داده بود.
نیما، یکی از اعضای این کمیته، از هدف‏های این گردهمایی می‏گوید:

Download it Here!

تنها کاری که ما در کمیته انجام می‏دهیم، همراهی و همگامی با جنبش سبز ایران، آقای موسوی و آقای کروبی و مردم عزیز ایران است. این کوچک‏ترین کاری است که می‏توانیم برایشان انجام بدهیم و فکر می‏کنم، تظاهرات ما یک هفته در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس، ادامه خواهد یافت.

از روز اولی که این تجمعات را در پاریس آغاز کرده‏ایم، اتحاد بسیار خوبی از تمام طیف‏های بدون اید‏ئولوژی، با ایدئولوژی که سال‏های سال است اینجا هستند، جوانان ایرانی ساکن پاریس و دانشجویانی که مرتب رفت و آمد می‏کنند، توانسته‏ایم برقرار کنیم. از این بابت، خیلی خوشحال هستیم و حتماً ادامه خواهیم داد.

فکر می‏کنید صدای شما به مردم ایران، آن‏هایی که در این جنبش اعتراضی شرکت دارند، برسد؟

ما نهایت سعی‏مان را می‏کنیم. ما فقط این‏جاییم، به خاطر مردم ایران. به حزب یا جریان خاصی گرایش نداریم، بلکه جنبش سبز ایران، خط رهبران جنبش سبز ایران را دنبال می‏کنیم. هستیم و همان‏طور که دارید می‏شنوید: «ما بچه‏های جنگیم، بجنگ تا بجنگیم». تا موقعی که با ما جنگیده می‏شود، می‏جنگیم تا روزی که پیروز شویم و پیروزی ما خیلی دور نیست.

از خانم سوده راد، از فعالین مدنی در پاریس و از اعضای کمیته‏ی مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی که در این جمع حضور دارد، می‏پرسم که چه انتظاری از این گردهمایی و حمایت مردم از فراخوان این کمیته دارد؟

با اتفاقاتی که این چند روز اخیر باز افتاد، دوباره خون تازه‏ای در جنبش جریان پیدا کرد. آن‌چه که گذشت، به تک تک ایرانی‏هایی که این‏جا حضور دارند و غیرایرانی‏هایی که آمده‏اند از ما حمایت کنند؛ مثل همان کسانی که در ایران بودند و این توهین بزرگ را به خودشان دیدند، برخورده است.

ما این‏جا در نزدیک‏ترین محل ممکن به سفارت هستیم که اعتراض خودمان را مستقیماً به آن‏ها نشان بدهیم و بگوییم که ما خسته نشدیم و به توهین‏هایی که هر روز به ما می‏شود، عادت نکرده‏ایم.

پیام شما و کمیته‏ی ضد سرکوب شهروندان ایرانی، به مردم ایران چیست؟

ما بی‏شماریم و همه با هم هستیم. خسته هم نمی‏شویم!

از حماد شیبانی، از چهره‏های مشهور چپ در انقلاب بهمن ۵۷ که در گردهمایی امروز حاضر است، هدف حضورش را در این تجمع چند ساعت پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‏نژاد، می‏پرسم:

صرف نظر از اعتراض به نمایشی که در تهران، توسط خامنه‏ای، آن هم با تأخیر بسیار به دلیل این که نتوانسته بودند، افراد لازم را برای چنین مضحکه‏ای جمع کنند؛ هم‏وطنان خارج از کشور، رأی منفی خود به این رژیم را با اعتراض نسبت به سرکوب وحشتناک روزهای بعد از رأی‏گیری، شمارش آرا و تقلب انتخاباتی همراه کرده‏اند که تا به امروز هم‏چنان جریان دارد.

امروز در همه‏ی کشورهای دنیا، هرجا که جمعی از ایرانیان هستند، گردهمایی‏های اعتراضی برگزار شده است. این حرکت تداوم دارد، مردم در خیابان هستند، همان‏گونه که مردم در ایران، در خیابان هستند.

آقای شیبانی، به عنوان یک فعال سیاسی با تجربه‏ای طولانی، چشم‏انداز جنبش اعتراضی مردم را چگونه می‏بینید؟ فکر می‏کنید به کجا بیانجامد؟

مهم‏ترین ویژگی جنبش اخیر، تداوم و هر رو گسترده‏تر شدن آن است. این توهم را نداریم که در روزهای کوتاه آینده بتوانیم پیروزی را در آغوش بکشیم، ولی قطار جنبشی که قطعاً از این رژیم عبور می‏کند، به راه افتاده است و کسی نمی‏تواند جلودار آن بشود.

این جنبش در جریان رشد خود، دارد هر روز خواسته‏های خود را بیشتر و عمیق‏تر از گذشته طرح می‏کند و فکر می‏کنم، نمونه‏ی طرح شعار «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» و تأکید روی «جمهوری»، نه «جمهوری اسلامی»، نکته‏ی بسیار مهم و امیدوارکننده‏ای است و باید به آن توجه کرد.
جمهوری ایرانی، به مفهوم تعاملی است که بین نیروهای مختلف شرکت کننده در این جنبش وجود دارد و تأکیدی است روی موازئیک قشنگی که اسم آن ایران است.

همان‏طور که ما مردم از اقوام، طوایف و خلق‏های مختلف، دارای عقاید، مذاهب و ایده‏های مختلفی هستیم، باید تبلور خود را در موزائیک قشنگ ایران و در جمهوری‏ای که همه‏ی ما برای آن مبارزه می‏کنیم، را نشان بدهد.
من بسیار به این نکته امیدوار هستم. مردم با متانت، علی‏رغم همه‏ی سرکوب‏ها، هشیارانه دارند راه خود را می‏روند و هر روز گام‏های‏شان را با درایت بیشتری برمی‏دارند

No comments:

Post a Comment