Wednesday, August 5, 2009

اوضاع پایتخت بحرانی گزارش شده است/ مردم مهمانان خارجی را که در مراسم تحلیف شرکت کرده بودند هو کردند

موج سبز آزادی :

سوگند دروغ رئیس دولت کودتا در مجلس، حضور دهها هزار نفر در میدان بهارستان، حضور هزاران پلیس ضد شورش و سرکوب مردم در خیابان‌ها، تعطیلی چند ایستگاه مترو و ترافیک گسترده در سطح شهر، تحریم شجاعانه جلسه از سوی اکثر اعضای فراکسیون اقلیت و همزمان حضور شرم‌آور تعدادی از آنها در صحن مجلس، تحقیر نمایندگان و به عقب راندن آنها برای جانشین کردن مسئولان و نزدیکان بیت رهبری، تکرار تهدیدها و توهین‌های همیشگی از زبان احمدی‌نژاد و نصیحت‌های منفعلانه رؤسای قوای مقننه و قضاییه؛ اینها خلاصه نمایشی بود که امروز به نام تحلیف در بهارستان انجام شد.

اما امروز خانه‌ی ملت نه در بهارستان، بلکه در چند کیلومتر دورتر بود؛ در میدان امام خمینی، جلوی بازار تهران، میدان شهدا و نقاط دیگری که مردم در آنجا علیه دولت کودتا شعار می‌دانند. حضور گسترده مردم، صبح امروز نمایش تحلیف را به حاشیه برد و نشان داد که از میان ۲۴ میلیون حامی ادعایی کودتاچیان، در عمل چیزی جز چند هزار نیروی بسیجی و گروهی نیروهای حقوق‌بگیر انتظامی و امنیتی، کسی باقی نمانده است.


از ساعات ابتدایی صبح امروز، تهران شرایط ملتهبی داشت. علاوه بر حضور گسترده نیروهای سرکوب در اطراف بهارستان، ترافیک قفل در اتوبان مدرس، میدان هفت تیر، خیابان سعدی، خیابان جمهوری و خیابان پیروزی نیز نشانه‌ی آشکار دیگری از وجود التهاب و واکنش منفی مردم تهران به نمایش تحلیف و سوگند دروغین احمدی‌نژاد بود.


دقایقی پیش مراسم نمایشی تحلیف رئیس دولت کودتا تمام شد، اما ظاهرا اتفاقات اصلی امروز تازه آغاز شده است.


به گزارش «موج سبز آزادی» از ساعت ۹ صبح امروز هزاران نفر از مردم در میدان بهارستان حضور یافته‌اند که بدون هیچ شعار و تحرکی، تنها به دور میدان حرکت می‌کنند. «ایجاد حلقه سبز گرداگرد بهارستان» و قدم زدن در کنار میدان بدون متفرق شدن و با پرهیز از هرگونه درگیری، از ایده‌های ضد تحلیف بود که دیروز در «موج سبز آزادی» مطرح شده بود.


اولین گزارش‌های دریافتی «موج سبز آزادی» از شاهدان عینی حاکی است غیر از تجمعاتی که در سبزه میدان و بازار تهران، میدان امام خمینی، میدان شهدا و خیابان جمهوری ایجاد شده، هزاران تن هم از حدود ساعت ۹ صبح امکان حضور در میدان بهارستان را پیدا کردند که البته همزمان با سوگند احمدی‌نژاد، به سمت جنوب بهارستان و خیابان ری پراکنده شدند. تعداد افراد حاضر در محوطه اصلی میدان بهارستان در ساعت ابتدایی، بالغ بر ده هزار نفر گزارش شده است.


در همین حال سایت پارلمان نیوز، متعلق به فراکسیون اصلاح طلب مجلس، خبر داد که از ۷۰ نماینده عضو فراکسیون خط امام (اقلیت) مجلس، تنها ۱٣ نفر در مراسم تحلیف شرکت کردند و عده‌ای از افراد حاضر از این فراکسیون در این جلسه نیز با آغاز سخنان احمدی‌نژاد، صحن علنی مجلس را ترک کردند.


با این حال گزارش خبرنگار «موج سبز آزادی» حاکی است در تصاویر پخش زنده، حضور مصطفی کواکبیان و محمدرضا خباز، دو نماینده ظاهرا اصلاح‌طلبی که در مراسم تنفیذ در روز نکبت نیز شرکت کرده بودند، مشهود بود.


بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده، در ساعتی که این گزارش در حال انتشار است، تجمعات گسترده‌ای در اطراف بهارستان به وقوع پیوسته و فضای نظامی و امنیتی حاکم بر این مناطق در حال شکسته شدن است.


گزارش‌های تازه‌تر، از حضور بسیار پرتعداد مردم در محوطه چهارراه گلوبندک تا سبزه میدان و از آنجا تا تقاطع خیابان ناصرخسرو و تعطیلی تعدادی از مغازه‌ها و حجره‌ها در بازار تهران خبر می‌دهد.


هنوز گزارشی از تجمعات شهرستان‌ها به دست ما نرسیده است.


بر اساس جدیدترین گزارش رسیده از خبرنگاران «موج سبز آزادی» حراست مجلس صبح امروز در اقدامی عجیب با كارشكنی در صدور كارت، مانع ورود برخی خبرنگاران برای پوشش مراسم تحلیف شده است.


بر اساس این گزارش، با وجود آن كه از روزهای قبل اداره اخبار مجلس اسامی خبرنگاران را برای هماهنگی حضور آنها دریافت كرده بود، حراست مجلس به شكل گزینشی اقدام به صدور كارت برای خبرنگاران كرد. بر این اساس دو نفر از خبرنگاران خارجی و چهار نفر از خبرنگاران اصلاح طلب اجازه حضور به مجلس را نیافتند. سجاد سالك و سمیه قشقایی خبرنگاران اصلاح طلب و مهدی حسنی و میلاد پیامی دو عكاس روزنامه های اصلاح طلب با ممانعت حراست مجلس مواجه شده و اجازه ورود به پارلمان را نیافتند. این در حالی است كه مهدی حسنی یك روز قبل دوربینش را برای چك و بررسی به مسئولان امنیتی داده بود و در آن هنگام اعلام شد كه وی مشكلی برای ورود به مجلس ندارد.


این گزارش حاکی است در همین حال یكی از مسئولان اداره كل اخبار و رسانه های مجلس اعلام كرد اسامی تمام خبرنگاران برای صدور كارت در اختیار حراست مجلس قرار گرفته، اما حراست مجلس تشخیص داده كه تعدادی از خبرنگاران صلاحیت حضور در مجلس را ندارند.


گزارش دیگری از دستگیری تعدادی از شهروندان و انتقال آنها به خودروهای ون سفید که برای جمع‌آوری و انتقال بازداشت شدگان در محل حاضر شده، حکایت می‌کند. این گزارش حاکی است در یک مورد، ماموران لباس شخصی چند زن را با ضرب و شتم شدید، از سر انداختن حجاب و کشیدن موی سر آنها بازداشت و به خودروهای مخصوص منتقل کرده‌اند.


ممانعت از حضور خبرنگاران اصلاح طلب در نمایش تحلیف
بر اساس جدیدترین گزارش رسیده از خبرنگاران «موج سبز آزادی» حراست مجلس صبح امروز در اقدامي عجيب با كارشكني در صدور كارت، مانع ورود برخي خبرنگاران براي پوشش مراسم تحليف شده است.

بر اساس این گزارش، با وجود آن كه از روزهاي قبل اداره اخبار مجلس اسامي خبرنگاران را براي هماهنگی حضور آنها دريافت كرده بود، حراست مجلس به شكل گزينشي اقدام به صدور كارت براي خبرنگاران كرد. بر اين اساس دو نفر از خبرنگاران خارجي و چهار نفر از خبرنگاران اصلاح طلب اجازه حضور به مجلس را نيافتند. سجاد سالك و سميه قشقايي خبرنگاران اصلاح طلب و مهدي حسني و ميلاد پيامي دو عكاس روزنامه هاي اصلاح طلب با ممانعت حراست مجلس مواجه شده و اجازه ورود به پارلمان را نيافتند. اين در حالي است كه مهدي حسني يك روز قبل دوربينش را براي چك و بررسي به مسئولان امنيتي داده بود و در آن هنگام اعلام شد كه وي مشكلي براي ورود به مجلس ندارد.

این گزارش حاکی است در همين حال يكي از مسئولان اداره كل اخبار و رسانه هاي مجلس اعلام كرد اسامي تمام خبرنگاران براي صدور كارت در اختيار حراست مجلس قرار گرفته، اما حراست مجلس تشخيص داده كه تعدادي از خبرنگاران صلاحيت حضور در مجلس را ندارند

No comments:

Post a Comment