Saturday, August 8, 2009

قطع برق هنگام سخنرانی و سردادن شعار در جشنواره

اختتاميه جشنواره کودک و نوجوان هم از حواشي مصون نماند. جشنواره کودک و نوجوان اين دوره که بعد از استعفاي اکبر نبوي، برگزاري اش با شبهه و ترديد روبه رو بود، سرانجام برگزار شد و روز پنجشنبه در حالي به پايان رسيد که بيشتر چهره هاي مطرح سينماي کودک و نوجوان ترجيح دادند در اين جشنواره حضور نيابند و رسول صدرعاملي و پوران درخشنده تنها نمايندگان مطرح سينماي اين حوزه بودند که در جشنواره شرکت کردند. حاشيه مراسم اختتاميه جشنواره هم با سخنراني رسول صدرعاملي شکل گرفت. زماني که استاندار همدان از صدرعاملي درخواست کرد روي سن بيايد و صحبت کند، برق اين مراسم به مدت 10 دقيقه قطع شد و شرايطي به وجود آمد که حاضران در مراسم که تا آن زمان به آرامي نظاره گر برنامه هاي اختتاميه جشنواره بودند، با شعارهاي «الله اکبر و ياحسين...» از وضعيت ابراز نارضايتي کنند. اين اتفاق در حالي رخ داد که غلامحسين الهام سخنگوي دولت نيز در اين مراسم حضور داشت. بعد از اين اتفاق رسول صدرعاملي بدون بيان آنچه در نظر داشته سالن را ترک کرد. صدرعاملي در گفت وگو با «اعتماد» درباره آنچه مي خواسته روي سن بيان کند، مي گويد؛ «مي خواستم بگويم اين جشنواره مال همه ماست. اين جشنواره از آن هيچ دولتي نيست و انگيزه من از حضور در اين جشنواره خنده و شور و شوقي است که بچه ها از با هم بودن در اين جشنواره تجربه مي کنند.» کارگردان «دختري با کفش هاي کتاني» درباره اتفاقي که هنگام قرار گرفتن او روي سن افتاده مي گويد؛ «من اين جشنواره را دوست داشته ام و اين جشنواره انگيزه تداوم کار من در سينما بوده،هست و خواهد بود اما نمي دانم چرا وقتي قرار بود همين کلمات را آنجا روي صحنه بگويم ناگهان سالن تاريک شد و

خود به خود مردم آرامي که در سالن نشسته بودند را وادار به شعار دادن کرد.» رسول صدرعاملي درباره حضورش در جشنواره کودک و نوجوان در همدان مي گويد؛ «من وقتي وارد همدان شدم اصلاً انتظار نداشتم حتي ذره يي رنگ سبز در پوستر و بيلبوردها ببينم، اما انتظار هم نداشتم اين گونه از تندترين و در واقع خشن ترين نوع رنگ قرمز استفاده شده باشد.» کارگردان «من ترانه 15 سال دارم» در ادامه حرف هايش مي گويد؛ «من در طول همه اين سال ها که در سينما کارکرده ام هميشه سعي داشته ام در رفتار و کارهايم متعادل و خوشبين باشم و دليل اين همه تاکيد را نمي فهمم. اين موضوع براي من به يک سوال غم انگيز تبديل شده است.» اين کارگردان درباره برگزاري جشنواره کودک و نوجوان مي گويد؛ «سال ها است با چنگ و دندان جشنواره فيلم کودک و نوجوانان را برگزار مي کنيم. اگر اين جشنواره براي يک بار برگزار نمي شد ممکن بود ديگر هرگز برگزار نشود.»

صدرعاملي در پايان بار ديگر با تاکيد بر اينکه جشنواره کودک و نوجوان متعلق به سينماگران و کودکان است،مي گويد؛ «سينماي کودک و نوجوان به استناد عملکرد ما و سختي هايي که در طول همه اين سال ها کشيده ايم از آن ماست و صاحبان اصلي آن سينماگران و مخاطبان هستند. مخاطباني که بسياري از آنان با فيلم هاي ما، کودکي و بعد نوجواني و حالا جواني خود را سپري مي کنند، بنابراين چگونه ما به عنوان فيلمساز مي توانيم نسبت به آنها بي تفاوت باشيم.»

اعتراض پوران درخشنده ديگر چهره مطرح حاضر در اين جشنواره از ديگر موضوعات داغ اين جشنواره بود. او نسبت به نحوه نمايش فيلم اش «خواب هاي دنباله دار» در اين جشنواره اعتراض کرد و به ايسنا گفت؛ «وقتي در روز پاياني جشنواره پس از 72 ساعت بيداري و حضور در لابراتوار، با نسخه کامل و آماده شده فيلم در جشنواره حضور پيدا کردم و مطلع شدم، نسخه يي از فيلم که بدون صداگذاري، موسيقي و تدوين نهايي است براي مردم به نمايش درآمده است شوکه شدم و معتقدم نمايش اين فيلم برخلاف مقررات است.» در مراسم اختتاميه جشنواره کودک و نوجوان غلامحسين الهام يکي از کساني بود که روي سن رفت و سخنراني کرد.او در بخشي از حرف هايش گفت؛ «در آغاز دولت دهم رئيس جمهور مهم ترين مساله را فرهنگ قرار داده است و اين بخش از موضوعات اصلي دولت خواهد بود و در اين دوره جايگاه سينما و هنرهاي ديگر براي ساختن يک جامعه خوب، مهم و اساسي خواهد بود.» در مراسم پاياني جشنواره کودک و نوجوان فيلم «کودک و فرشته» به کارگرداني مسعود نقاش زاده با گرفتن چهار جايزه به عنوان بهترين فيلم بيست وسومين جشنواره کودک شناخته شد. برگزيدگان بخش فيلم هاي بلند سينمايي اين گونه اعلام شد؛ ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه به محمدرضا گوهري و مسعود نقاش زاده براي فيلم «کودک و فرشته» رسيد. غلامرضا رمضاني براي فيلم «همبازي» جايزه بهترين کارگرداني را دريافت کرد و «پرواز مرغابي ها» به کارگرداني علي شاه حاتمي جايزه ويژه هيات داوران را دريافت کرد.

منبع خبر : اعتماد

No comments:

Post a Comment