Monday, August 3, 2009

مهاجرت علما

روزها تحولات ایران را به صورت ویژه تعقیب می کند. البته این تعقیب فقط مختص به روزنامه الشرق الاوسط نیست. غالب روزنامه ها و رسانه‌های عربی تحولات ایران را بیش از گذشته رصد می کنند.

در این میان روزنامه الشرق الاوسط که از دیرباز چندان هم با جمهوری اسلامی ایران میانه خوبی ندارد و در بسیاری از مواقع شایعاتی هم درباره ایران منتشر کرده است، به تحلیل سیاست‌های حوزه نجف به ویژه به موضع گیری این حوزه در برابر تحولات ایران خصوصا پس از انتخابات پرداخته است.

این مرتبه این روزنامه برای بار سوم به نگاه حوزه نجف به حوزه قم پرداخته و این بار به دلایل تمایل علما و طلبه های حوزه های ایران برای مهاجرت به عراق و ادامه تحصیل در این کشور پرداخته است. این روزنامه در این باره نوشته است، بسیاری از کسانی که در دوران فشار رژیم صدام حسین بر حوزه های دینی عراق به ویژه حوزه نجف در محدودیت شدید بوده و مجبور به ترک عراق شده بودند، اکنون با سقوط رژیم بعثی مجددا به نجف بازگشته اند و تحصیلات حوزوی خود را در این شهر دنبال می کنند.

این روزنامه سپس به ذکر چهره هایی چون آیت الله شمس الدین، خاقانی و علوی پرداخته و می نویسد، این افراد به همراه بسیاری دیگر از علمای دینی عراق پس از انتفاضه 1991 عراق را ترک کرده و به ایران رفتند. آنها در شهرهای قم و مشهد که مهمترین شهرهای مذهبی ایران محسوب می شوند، ساکن شدند و ضمن ادامه تحصیلات حوزوی خود و نائل شدن به درجه اجتهاد به فعالیت های مذهبی پرداختند. آنها اکنون به نجف بازگشته اند و معتقدند که جاذبه نجف بیش از قم و دیگر حوزه های دینی ایران است. روزنامه الشرق الاوسط یکی از مهمترین دلایل کشش حوزه نجف را وجود بارگاه حضرت المیرالمومنین علی ابن ابی طالب (ع) می‌داند که به شهر نجف و حوزه های دینی آن حال و هوای دیگری داده است.

روزنامه الشرق الاوسط همچنین از سوی برخی منابع مطلع خود که نخواسته اند هویتشان افشا شود، آورده است، بسیاری از چهره های دینی و طلبه های حوزه به ویژه پس از تحولات اخیر ایران تصمیم گرفته اند که ایران را ترک کرده و برای ادامه تحصیل به عراق بیایند و در نجف اشرف ساکن شوند.

رسانه های عربی نگاه ویژه ای به مهاجرت احتمالی علمای دین از ایران به عراق انداخته اند و این روزها این شایعه را به شدت دامن می زنند

No comments:

Post a Comment