Friday, July 24, 2009

نوام چامسكي: مردم جهان در حال ياد گرفتن مبارزه از ايرانيان هستند

دومين روز اعتصاب غذا و تحصن جمعي از روشنفكران و فعالان مدني ايراني در مقابل سازمان ملل در نيويورك در حالي برگزار شد كه از بعد از ظهر، هواي باراني شهر باعث تغييراتي در اجراي برنامه‌ها شد.
به مانند روز اول قرار بود تا برنامه سخنراني‌ها در دو نوبت صبح و عصر برگزار شود كه باران شديد عصر عملا سخنراني‌ها را متوقف كرد. هرچند اين بارندگي جمعيت حاضر را متفرق نكرد.
حضور نوام چامسكي و سخنان كوتاهش در رابطه با حركت مردم ايران و اعلام همبستگي‌اش با تحصن مقابل سازمان ملل از جمله نكات بارز برنامه‌هاي روز دوم بود.اين متفكر، نظريه‌پرداز و زبان‌شناس شهير آمريكايي ساعاتي پس از ظهر به جمع معترضان پيوست و با استقبال زيادي از سوي ايرانيان حاضر مواجه شد.
رضا براهني، شاعر، نويسنده و منتقد ادبي ايراني در سخنان كوتاهي به معرفي چامسكي پرداخت و ماجراي دفاع چامسكي از وي در سي سال پيش را كه براهني در زمان شاه زنداني بود براي حاضران نقل كرد.
براهني از دوستي سي‌ساله خود با چامسكي ياد كرد و از اقدامات وي در راه دفاع از حقوق بشر در طول اين دوران‌ها گفت.
در ادامه چامسكي در تاييد سخنان براهني گفت: «بيست سي سال پيش هم كه با رضا (براهني) در مبارزه مشاركت مي‌كرديم هم همين حرف‌هاي امروز را مي‌زديم. فقط اسم ها را بايد عوض كرد و نام‌هاي جديد را جايگزين كرد.»
اين متفكر سرشناس آمريكايي با اشاره به «جنبش سبز» ايران گفت: «امروز مردم ايران مبارزه ظريفي را پيش مي‌برند. هم عليه ديكتاتوري مبارزه مي‌كنند و هم آب به آسياب دشمن نمي‌ريزند. مردم جهان در حال ياد گرفتن از اين مبارزه ايرانيان هستند.»
چامسكي افزود: «سابقه آمريكا در تاريخ ايران سابقه خوبي نيست، از اين رو نبايد آمريكايي‌ها هم به دنبال بهره‌برداري باشند. آن چه در ايران مي‌گذرد، نقطه‌اي نوراني براي بقيه دنياست.»
وي در پاسخ به پرسش يكي از حاضران كه چه قاعده و توصيه‌اي براي اين حركت در ايران با توجه به تجربه‌هايتان در كشورهاي مختلف داريد، گفت: «فكر نمي‌كنم هيچ قاعده خاصي وجود داشته باشد. اما اول از همه بايد آگاهي‌ها را افزايش داد. روش‌ها در فضاها و مكان‌هاي مختلف متفاوت هستند. براي مثال، من و رضا (براهني) در مورد رژيم شاه به گونه‌اي عمل مي‌كرديم و بعدها به نوعي ديگر. روش‌ها به مسير حركت و مكان آن بستگي دارد. در مورد ايران امروز نيز اين ايرانيان داخل هستند كه مسير و اهدافشان را انتخاب مي كنند. بايد از آنها ياد گرفت.»
يكي ديگر از حاضران به استفاده حكومت ايران از شعارهاي ضد آمريكايي اشاره كرد و اين موضوع كه حكومت ايران تحولات اخير را به آمريكا نسبت مي‌دهد؛ اين پرسش‌گر نظر چامسكي در اين زمينه را پرسيد كه وي گفت: «همان كاري كه مردم ايران دارند انجام مي‌دهند [درست است]. مردم در ايران نه مي‌گذارند اين نهضت منحرف شود و نه به اين گونه اتهامات اعتنا مي‌كنند

No comments:

Post a Comment